Dotychczas zajmowałem się sektorami, których rozproszenie wynika z ich ekonomiki oraz sposobami jego przezwyciężenia przez wyeliminowanie przyczyn. Jednak sprawą o podstawowym znaczeniu dla celów strategii jest świadomość, że rozproszenie wielu sektorów wynika nie z przyczyn ekonomicznych, ale z tego, że ?ugrzęzły” one w stanie rozproszonym. Dzieje się tak z różnych powodów. Istniejącym firmom brakuje zasobów lub umiejętności. Niekiedy konieczność podjęcia działali dla przezwyciężenia rozproszenia jest oczywista, ale istniejącym firmom brakuje zasobów na niezbędne strategiczne inwestycje. Na przykład, możliwe jest uzyskanie ekonomii skali w produkcji, ale firmom brakuje kapitału lub wiedzy eksperckiej potrzebnej do zbudowania urządzeń produkcyjnych na wielką skalę lub inwestycji potrzebnych dla pionowej integracji. Firmom może też brakować zasobów lub umiejętności potrzebnych do stworzenia własnych kanałów dystrybucji, organizacji serwisowych czy do licencjonowania marek konsumpcyjnych. Istniejące firmy są krótkowzroczne lub zadowolone z siebie. Nawet jeśli firmy mają zasoby potrzebne do konsolidowania sektora, to mogą być emocjonalnie przywiązane do tradycyjnej praktyki, sprzyjającej strukturze rozproszonej, albo z innych powodów mogą nie dostrzegać okazji do zmian.

1 KOMENTARZ

Comments are closed.